7 de juny del 2013

Com netejar pinzells i deixar-los suaus


Als caps de setmana acostumo a acabar projectes pendents i per tant, deixar l'estudi fet un caos. Poc a poc vaig posant les coses en el seu lloc, però netejar els pinzells, s'ha de fer al moment perquè sinó la pintura s'incrusta als pèls i es fan malbé. I sovint passa que, un cop secs, ens queden aspres i durs.

En un dels cursos d'il·lustració em van explicar un truc que va genial per deixar els pinzells suaus com si fossin acabats de comprar! Així que aquí teniu un mini-tutorial. Per si us pot interessar.


No estic descobrint la sopa d'all, ja ho sé, però quan m'ho van explicar no ho sabia i em va anar molt bé! També es pot fer servir amb tot tipus de pinzells com els de maquillatge, per exemple.


Bàsicament es tracta de netejar-los amb sabó. Jo utilitzo pintura en base a l'aigua (acrílics, temperes, guache, aquarel·les, anilines..), així que aquest procés em serveix tant per netejar-los com per deixar-los suaus. Suposo que si són pintures com les per pintar a l'oli, primer hauríeu de netejar de pintura els pinzells, amb aiguarràs o el producte que utilitzeu i després, per eliminar les restes del producte i deixar-los suaus, netejar-los amb sabó.

Us ho explico amb imatges:

1. Poseu al palmell de la mà, un rajolí de sabó de rentar plats (o un amb PH neutre de les mans mateix). No gaire quantitat perquè de seguida fa espuma.




2. Amb el palmell obert i el pinzell humit, aneu fent cercles amb el sabó al voltant del palmell.

Veureu que fa espuma. Si queda molt bruta, podeu esvandir el pinzell i la mà a raig d'aigua i tornar a fer el procés. Quan l'espuma surti blanca, voldrà dir que els pinzells ja estan nets i podem passar a treure-ls el sabó, altre cop a raig d'aigua.




4. Assecarem els pinzells amb un drap sec, procurant no fregar-los, sinó que donarem als pèls del pinzell la forma original i l'embolicarem amb el drap. S'assecaran fent una pressió suau.

Nota: També es poden deixar assecar a l'aire. En aquest cas, no els deixarem cara avall perquè es deformaria la punta. Els podem deixar en un pot, cara amunt, tot i que es preferible que es deixin estirats (un cop li hem donat la forma original als pèls del pinzell) ja que sinó, l'aigua baixa cap avall i podreix la fusta del mànec del pinzell. Per això podem veure pinzells que estan pelats del mànec.


I això és tot! ara tindreu uns pinzells ben suaus i llestos per fer-los servir com nous la propera vegada!

Suposo que hi deu haver d'altres tècniques, però aquesta és la que em van explicar i la que em funciona. Què me'n dieu? Feu servir alguna altra tècnica per netejar els pinzells i que us quedin com nous?

1 comentari:

  1. Imma Mestre, molt bé tot, però quan els pinzells, encara que nets s'obren i ja no tenen la forma cònica, o punxaguda. Hi ha alguna manera de mantenir-los en punta, com si fossin nous? Gràcies, també pinto però sempre hi ha noves coses per aprendre.

    ResponElimina